דרכון ספרדי או פורטוגלי לתימנים?

דרכון ספרדי או פורטוגלי לתימנים?

רבים מיוצאי תימן שעלו לישראל ולמדינות אחרות, בעיקר ארצות הברית ובריטניה, יכולים להגיש בקשה לקבלת אזרחות אירופאית ליוצאי תימן מרשויות המדינה בספרד או בפורטוגל.

יש להוכיח קשר דם לצאצאי המגורשים, לרוב באמצעות שם משפחה המופיע ברשומות ובעזרת מחקר גנאלוגי,  וכמו כן יש להוכיח קשר תרבותי למדינה ולספק הוכחות נוספות בהתאם לדרישות חוק האזרחות.

חשוב לציין כי חוק האזרחות הספרדי נחשב לנוקשה יותר לעומת חוק האזרחות הפורטוגלי, כך למשל רשויות ספרד מחייבות את מגישי הבקשה לעמוד בתנאים כגון:

  • מבחן שליטה בשפה.
  • הצלחה במבחן ידע על תרבות, היסטוריה וחוקה.
  • חוות דעת מקצועית מטעם גנאלוג מוסמך, כל עוד המסמך מוכר על ידי פדרציית קהילות יהודי ספרד.
  • הוכחת קשר גם לצאצאי מגורשי ספרד.
  • הוכחת קשר וזיקה לספרד, לדוגמה לימודים, השקעות נדל"ן, מגורים בספרד, חברות בעמותה מסוימת לחקר יהדות ספרד וכיוצא בזה.

בנוסף, כדי להוכיח קשרי דם לצאצאי המגורשים מספרד ולהוכחת קשר וזיקה לספרד, יש לאסוף מסמכים ולתרגם אותם על ידי מתרגם מושבע מוסמך.

המסמכים נועדו להוכחת הקשר, לכן כדאי לאסוף מסמכים כגון:

  • כתובה בנסח ספרדי, למשל בנסח יהדות קסטיליה.
  • אישור רשמי להוכחת שליטה בשפת הלדינו או החכתייה.
  • מחקר גנאלוגי מגורם רשמי ואמין.
  • אישור המוצא הספרדי על ידי ארגון המוכר ע"י פדרציית הקהילות של יהודי ספרד.

חשוב לדעת כי קבלת דרכון פורטוגלי לתימנים נחשבת לדרך המהירה והחסכונית יותר, העלויות זולות בכמה אלפי שקלים, כמו כן אין צורך לעבור מבחני ידע בחוקה ובתרבות הספרדית ומבחן שליטה בשפה.

בנוסף, הרשויות בפורטוגל הסמיכו את ראשי הקהילות היהודיות לבדוק את המסמכים לכן קל יותר לקבל את האישור הנדרש לקבלת דרכון פורטוגלי ליוצאי תימן.

עם זאת, חשוב לציין כי חוק האזרחות הפורטוגלי אינו מאפשר לילדים של מגיש הבקשה לקבל באופן אוטומטי אזרחות פורטוגלית לתימנים, למרות שלאחרונה חל שינוי בחוק, אך עדיין לא בוצעו השינויים ברשויות, לכן לעיתים כדאי לבחור במסלול קבלת אזרחות אירופאית ליוצאי תימן מספרד.

איך להתחיל?

אם אתם נמנים על יוצאי תימן כדאי לכם לבצע בדיקה מהירה באמצעות עורך דין מנוסה או חברה המתמחה בתחום האזרחות האירופאית לצאצאי מגורשי ספרד פורטוגל וליוצאי תימן.

במקביל, עליכם להתחיל לאסוף מסמכים שונים להוכחת קשר תרבותי וקשרי דם לצאצאי המגורשים, לא ניתן להסתפק רק בשם משפחה כמו לוי הנכלל ברשומות, אלא יש לערוך מחקר גנאלוגי ולתרגם מסמכים המעידים על הקשר והזיקה.

את המסמכים יש לתרגם בהתאם לדרישות החוק, יש למלא בקשה ולהגיש אותה יחד עם המסמכים השונים לראשי הקהילה היהודית בפורטוגל, עדיף בעזרת עורך דין מקומי או משרד בארץ בעל קשרים מתאימים.

לאחר הגשת בקשה באופן מסודר יש להמתין להחלטת נציגי הקהילה היהודית בפורטו, בליסבון או בערים אחרות, ולאחר האישור הטיפול מועבר לרשויות ההגירה במדינה, ויש להתאזר בסבלנות עד קבלת האזרחות, כל עוד עומדים בכל הדרישות המחייבות.

השאירו פרטים לבדיקת זכאותם לדרכון פורטוגלי
שתפו בקליק
כתבות נוספות

תוכן עניינים

דילוג לתוכן